میراث جهانی یونسکو

معبد هائینسا در دائگو - کره جنوبی

معبد Haeinsa یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین معابد بودایی کره‌ی جنوبی است که محل گردآوری کتب خطی کره‌ای معروف به تریپی‌تاکا (Tripitaka) بوده است.
این دست نوشته‌ها بر روی بیش از ۸۱ هزار بلوک‌ چوبی حکاکی شده و از سال ۱۳۹۸ میلادی در این معبد قرار داده شده‌اند.
معبد Haeinsa یکی از سه معبد جواهرات ملی کشور کره محسوب می‌شود و به تعالیم Dharma یا بودا اختصاص دارد و هنوز هم به عنوان محلی برای عبادت و تهذیب نفس پیروان این آئین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قصر چانگ‌دِئُک‌گونگ در سئول

مجموعه کاخ‌های Changdeokgung در پارکی طبیعی در دل سئول قرار دارند که متعلق به عصر امپراطوری joseo بوده و یکی از ۵ قصر بزرگ ساخته شده توسط این سلسله به شمار می‌روند.
این مجموعه به علل مختلف در میان پادشاهان سلسله‌ی Joseon بسیار محبوب بوده است. به طور مثال قرارگرفتن در محیطی سرسبز با پوشش گیاهی انبوه به نحوی که توپوگرافی آن به صورتی هماهنگ با محیط اطراف باشد، سبب جذابیت بیشتر آن شده است.
این مجموعه زیبا متاسفانه طی اشغال کره توسط امپراطوری ژاپن تخریب گشت و امروزه تنها با ۳۰ درصد باقیمانده‌ی آن مواجه خواهیم بود.

پارک ملی Gunung Mulu در کوتاکینابالو - مالزی

پارک ملی بزرگ Mulu در نزدیکی Miri از Sarawak قرار دارد که به سبب وجود غارها و جنگل‌های موسمی خود و نیز تشکیل گروه‌های متعدد کوه‌نوردی و جنگل‌گردی مشهور شده است. نام این پارک ملی نیز از کوه Mulu که دومین کوه مرتفع منطقه‌ی Sarawak مالزی است گرفته شده است.

سفر علمی بیش از یکصد دانشمند علوم مختلف در سال‌های ۱۹۷۷-۱۹۷۸ در این پارک ملی از اتفاقات جالب و مشهور آن به شمار می‌رود که برای ۱۵ ماه در این منطقه به تحقیقات علمی پرداختند. بعد از این اتفاق بیش از ۲۰ گروه برای اکتشاف غارهای این ناحیه تشکیل شد. بدین ترتیب این پارک ملی یکی از مطالعه‌ شده‌ترین پارک‌های طبیعی جهان محسوب می‌شود.

دره باستانی Lenggong در ایپوه - مالزی

دره باستانی Lenggong در پراک یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی مالزی است که نشانه‌های بسیاری از سکونت انسان‌ها در این شبه‌جزیره را در این سایت باستان‌شناسی یافته‌اند. در محل این سایت باستانی شهری کوچک و تقریبا روستا مانند با محیطی سرسبز و خانه‌هایی کوچک وجود دارد و موزه فضای باز آن با نگهداری آثار باستانی از فعالیت انسان‌های نخستین پذیرای بازدیدکنندگان بسیاری است.

شهر باستانی پلناروا در سریلانکا

 در حقیقت دومین شاهنشاهی باستانی سریلانکا در این ناحیه برقرار شده و این شهر را به عنوان مرکز سیاسی خود برگزیده بود.
تاریخ این شهر به قبل از قرن اول میلادی باز می‌گردد. زمانی که Vijayabahu اول توانست در این منطقه حکومت خود را تشکیل داده و دوران طلایی Polonnaruwa آغاز شود بطوریکه تجارت و کشاورزی در دوره وی به سرعت رشد و توسعه یافت. سیستم‌های آبیاری در زمان این پادشاه مقتدر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای یافت چراکه وی اعتقاد نداشت نباید حتی قطره‌ای از آب باران به هدر برود.

معبد غار دمبولا - سریلانکا

معبد غار یا معبد طلایی دمبولا یکی از مشهورترین آثار تاریخی این شهر و سریلانکا است که در ۱۴۸ کیلومتری شرق کلمبو و ۷۲ کیلومتری شمال شهر کندی قرار دارد.
این بزرگترین غار-معبد باقیمانده در سریلانکا است و از نظر دست‌نخوردگی در وضعیت خوبی به سر می‌برد. به همین جهت و نیز به علت ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و مذهبی خود در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

صومعه گغارد در ارمنستان

مجموعه صومعه Geghard، به جز نمازخانه آن که به سال ۱۲۱۵ بنا شده، متعلق به قرن چهارم میلادی بوده و به خاطر ساخته شدن قسمتی از آن در داخل کوه، به «آیری وانک»( کلیسای غار) هم معروف است.

صومعه‌های Haghpat و Sanahin در ارمنستان

صومعه‌ی «هاغپات» یا «هاغپاتا وانک» بنایی مذهبی در دهکده‌ای به همین نام در استان «لوری» ارمنستان و نزدیک مرز این کشور با گرجستان قرار دارد. این صومعه‌ی تاریخی در قرن دهم توسط کشیشی به نام «سنت نیشان» پایه‌گذاری شد.

این صومعه از نظر سبک معماری و اهمیت مذهبی، نماد معماری مذهبی تاریخی ارمنستان به شمار رفته و از این رو در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. (در سال ۱۹۹۶)

کلیسای جامع زوارت‌نوتس در ایروان - ارمنستان

کلیسای جامع زوارت‌نوتس به دستور مقامات کلیسای «آپوستولیک» ارمنستان بین سالهای ۶۴۱ و ۶۶۱ بنا گردید، اگرچه امروزه جز ویرانه‌ای از آن باقی نمانده است. این کلیسای جامع زمانی که ارمنستان تحت سیطره امپراطوری بیزانس بود و همزمان توسط اعراب و ایران تهدید می‌شد، ساخته شد و به تدریج به یکی از مهم‌ترین کلیساهای زمان خود بدل گشت.